lørdag den 7. juni 2014

Værkstedsdag uge 23 - tålmodighedsarbejde

Med tålmodighed, god kaffe og god musik er det en gang i mellem helt utroligt, hvad man kan få fra hånden.

Denne værkstedsdag er mængden af det jeg har lavet ikke umiddelbart imponerende, men jeg er godt tilfreds og godt på vej.

Jeg har tidligere eksperimenteret med hængende pendler i porcelæn, F.eks. HER hvor resultatet er temmelig nedslående. Men det kan da bare ikke passe, at jeg ikke kan lykkes!! Så på den igen!

Denne gang arbejder jeg i papir-porcelæns-ler. Og som sagt med STOR, STOR tålmodighed, god kaffe i koppen og syng-med-musik (Spandau Ballet - havde næsten glemt dem) i højtalerne.


Der rulles pølser, 2-3 mm i diameter og ganske langsomt bygger jeg en lampe op i min gipsform. 
Jeg elsker at arbejde på denne måde. Resultatet glider i baggrunden og arbejdet bliver nærmest meditativt.

Da dagen nærmede sig afslutning, var lampen bygget færdig og nu er jeg så i gang med det svære tålmodighedsarbejde: at vente på lampen ganske langsomt tørrer ud og bliver klar til at komme ud på bordet. Det tynde ler kræver en langsom udtørring for ikke at revne og gå i stykker. For en sikkerhedsskyld går jeg og "vander" lampen for at sikre mig, at det ikke går for hurtigt.


Om aftenen fortsatte jeg mine tålmodighedsprojekter; først til Disney Sjov og så et par film frem til den anden side af midnat.


Det ligner perler eller flamincokugler på et fad. Det er rent faktisk små lerkugler 2-3 mm rullet i samme papir-porcelænsler som anvendt til lampen. Det ser jo ikke ud af meget - men her ligger faktisk minimum 5 timers arbejde.
Her er også tale om videreudvikling af et tidligere projekt. 
Planen er at bygge formen til en fyrfadsstage, lave en 2-delt gipsform og støbe i porcelæn. 

Et tidligere forsøg (se lidt af processen HER) er som eksperiment vellykket. 



Jeg er glad for strukturen, men formen skal strammes op og produktionsmåden forbedres.
Her gik min gipsform i stykker efter første støbning og så er arbejdet altså alligevel for stort for mig.



- O - O - O - O - O -

På det meget mere private plan går jeg og overvejer at starte op på en uddannelse som massør/terapeut.
Jeg er ikke sikker på, det er noget jeg kommer til at bruge arbejdsmæssigt, men jeg er overbevist om, at jeg som menneske vil have godt af den fordybelse og udfordring, der ligger heri. 
Uddannelse er to-årig og jeg kan tage den sideløbende med mit 30-timers-job som ingeniør.

Men hvad så med mine kreative arbejder?? Kan jeg trives med at lægge dem på hylden i de to år, uddannelsen varer??

Jeg ved det ikke men er godt klar over, at det vil blive nødvendigt, hvis jeg beslutter mig for at springe ud i det.

Tænke, tænke, tænke...........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...