søndag den 9. juli 2017

Hot eller not??

Jeg møder af og til mennesker, der tager for givet, at jeg ved en hel del om designere og om, hvad der er oppe i tiden i kraft af min interesse for keramik.
Sandt at sige er jeg håbløs out off date. Jeg ANER ikke, hvad der rører sig i tiden; hvad "vi" kan li' og hvad farver, der hitter lige nu. Jeg arbejder udelukkende på min egen lyst og mavefornemmelse. Og så længe jeg fabrikerer til egne hylder og skabe er det jo fint.

Jeg ved derfor heller ikke om olielamper er på mode for tiden.
Jeg er selv rigtig glad for de olielamper jeg har stående og jeg har lyst til at give mig i kast med en serie med henblik på salg.Jeg håber at finde et marked sidst på efteråret eller i forbindelse med julen og planlægningen er så småt begyndt.

Jeg tegner ikke ret godt og min skitsering foregår næsten altid på drejeskiven:
Det er stadig en lidt "rå" skitse og den er ikke drejet af i bunden. Men formen er jeg glad for.

Og formen fil lov til at udvikle sig. Jeg tror, der skal drejes både vaser og lukkede skåle i samme familie.

Formen er "dikteret" af en dekoration fra nogle tidligere forsøg. Farven er lagt på ved at blæser farvede sæbebobler og jeg synes der sker så meget, at det er nødvendigt at holde formen HELT enkel og simpel for at det samlede udtryk ikke bliver for rodet.



Desværre fik forsøgene for meget varme og måtte kasseres men i udsnit lykkedes det.

Og det er vel temmelig kendetegnene for mit arbejde: der kasseres en hel del! Bare det at dreje et par skitser kan kræve en del forsøg:
Heldigvis kan leret her æltes op og bruges igen uden det helt store arbejde.
Og heldigvis har jeg andre dage, hvor det lykkes LANGT bedre ved skiven :-)

4 kommentarer:

  1. Lækkert råt mønster ellers :D
    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre var mønstret det eneste, der lykkedes med de prøver. Men så langt så godt - det er netop mønsteret jeg går efter til hele "familien" her - olielamper, vaser og lukkede skåle. ;-)

      Slet
  2. Fascinerende! Jeg er helt enig i, at en enkel form vil gøre sig bedst til det mere livlige mønster. Jeg ved heller ikke om olielamper er moderne. Men eller må du starte en trend :-)
    Henriette, det er forfriskende at s,e, at du måtte kassere det hele, for tit viser vi bare de fine færdige resultater. Selvom at jeg nu ikke tror, at mange vil finde det interessant eller underholdende at se hvordan jeg trevler op og trevler op på det råhvide babytæppe, som jeg er i gang med, for jeg kan ikke få maskerne til at passe -- til gengæld har jeg stor fornøjelse af at "genbruge" garnet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En gang i mellem er der nogen der spørger om div. håndarbejder ikke er en dyr hobbie. Man kan f.eks. købe en del ok keramik i diverse butikker for det, jeg bruger hos min ler-pusher. Jeg plejer at sige, at i forhold til at bruge pengene på at gå i biografen og derefter på café er jeg faktisk billig i drift. Og hvis man genbruger garn og/eller ler får man endnu mere for pengene ;-)
      Glæder mig til at se dit tæppe - det har vi vist ikke set endnu.....

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...