søndag den 31. august 2014

Værkstedsdag uge 34 & 35

Hen over sommeren har jeg ikke været meget på værkstedet.
Jeg har nydt det gode vejr, samværret med familien og bare ladet stå til; muligheden for at gå på værkstedet har været der - jeg har bare ikke brugt den.

Med stor fornøjelse opdagede jeg, at da det igen blev hverdag, kom lysten til værkstedet og keramikken igen. Det glædede mig fordi jeg tror at det der keramik er godt for mig. Roen ved at sidde ved skiven, de meditative timer når jeg dekorerer og glæden når jeg brænder RAKU.

Jeg arbejder ikke bevidst målrettet - og så dog alligevel
Jeg har tidligere nævnt mine prototyper til fyrfadsstager. Nu er gipsformene også færdige og jeg er i gang med en egentlig produktion:

de todelte gipsforme klar til støbning

Formene er samlet, snørret og fyldt med flydende ler

Skallen har dannet sig, overskydende ler hældt ud og kanten rettes af.
 Og så er der bare tilbage at vente på, at stagerne bliver så tørre, at formene kan skilles ad og stagerne tages ud for at tørre færdigt.
Gipsformene stilles også til tørre, så de bliver klar til næste sæt.

De forglødede stager er lette, lette, lette og jeg glæder mig til at få dem igennem glasurbrænding, så jeg kan vurdere (og vise) de endelige resultater.
Men det haster ikke - lige nu er det bare sjovt at støbe og se hylden blive fyldt.

- 0 - 0 - 0 - 0 - 0 -

Og selvfølgelig er jeg også i gang med flere krukker til hestehårsbrænding.
Når krukkerne er drejede skal de glittes - d.v.s. at overfladen gøres glat og lukkes ved at gnide den f.eks. en ske, mens krukken er læderhård.
Dette er også et tilnærmelsesvis meditativt arbejde og der kan næsten ikke bruges for lid tid, med mindre krukken når at tørre for meget under vejs. 



Hele fredagen i uge 35 gik med at glitte!
Jeg har brugt en billig ske som afsætter lidt farve i overfladen af krukken. Jeg håber det er jern og at jeg på den måde kan "fremkalde" en glød i krukkens overflade.
Det er arbejde, der ikke sviner alverden, så krukkerne blev bragt op i stuen til skrivebordet og den tændte brændeovn. Nu er de færdige og sat til tørre, så de kan blive klar til en snarlig forglødning.

2 kommentarer:

  1. hej Henriette. Jeg glæder mig til at se dine stager - og jeg kender godt den følelse:' har jeg nu tabt lysten til..?' Jeg oplevede det i forbindelse med pileflet; blev dog igen helt grebet da jeg først kom i gang. Held og lykke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ellers prøvet lidt af hver, men pileflet er det ikke blevet til - nu må jeg vist hellere begrænse mig selv om det ser spændende ud.
      Stager står klar til forglødning - jeg glæder mig også selv ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...