mandag den 13. januar 2014

Værkstedsdag uge 2, 2014

I den netop forgangne uge snød jeg lidt med afholdelse af min værkstedsdag.

Jeg startede torsdag med en dobbeltbrænding. Imens den elektriske ovn stille hævede temperaturen i forbindelse med en forglødning, slog jeg mig løs i indkørelsen med RAKU-ovnen, hestehår og sukker. Det var ikke fordi der var meget til RAKU-ovnen, men det var det, jeg havde lyst til. Det var heller ikke det hele, der klarede turen og den noget hårdhændede behandling.

Men der kom lidt igennem, som jeg er godt tilfreds med:

Lille krukke med hesthårsdekoration. Højde ~11cm; diameter ~17cm
Lille krukke - bagside

Større krukke med hestehårs- og sukker-dekoration. Højde ~12 cm; diameter ~20 cm

Større krukke - bagside
 
Større krukke - detalje af låg med sukkerdekoration

Jeg kan rigtig godt li' denne type af krukke, men jeg er faktisk ikke ret glad for at lave dem.
Jeg savner også en form for greb eller håndtag på lågen, når jeg kommer lidt op i størrelse. Men jeg kan ikke rigtig finde et greb, der passer til resten af krukken.
Så i denne omgang kommer der vist ikke flere af denne type.


Min datter har somme tider lyst til at gå på værkstedet med mig. Selv om der ikke er meget plads, skal hun selvfølgelig altid være velkommen og som regel får hun lov til at lave, hvad hun har lyst til og får kun hjælp, når hun spørger efter det.
Jeg forsøger at sørge for, at det bare er hyggeligt.

De sidste par gange har hun arbejdet på skålen her.
Bladet sad egentlig på en tallerken, men den gik itu og vi blev enige om, at det da er et rigtig fint låg.

"naturskål med låg" - Lea 8 år

Resten af min værkstedsdag blev smurt ud over fredag, lørdag og søndag, som jeg brugte i en lånt lejlighed i København sammen med min mor og søster.
Vi mødes ind i mellem uden mænd og børn til en overnatning (denne gang 2) og bruger tiden på snak og håndarbejde mens vi indtager letlavet mad og en passende mængde rødvin suppleret med bailey og irish coffee efter behov.
Sådanne frirum kan absolut anbefales sammen med veninder eller familie. Jeg nyder det i alt fald i høj grad og kommer træt men genopladet hjem.

For nemheds skyld greb jeg garn og strikkepinde med. Billede må komme, når jeg er helt færdige med et par nye hjemmesko til mig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...