søndag den 28. juli 2013

Taske #3.1 og #4.1

Jeg har fået valket et par tasker mere:

Taske #3.1 og #4.1

Herunder er det taske #3.1. Den er stikket i bikube og derefter valket 2 gange i maskinen ved 40 gr.

Taske #3.1

Og herunder taske #4.1. Felterne er strikket i vendestrik og kun fordi jeg har lært at hæfte, mens jeg strikker, har det ikke været et uoverkommeligt projekt at hæfte efterfølgende. Igen valket 2 gange i maskinen ved 40 gr.

Taske #4.1

Jeg er begejstret for garnet (Supersoft fra Garn 10), men med den strikkefasthed jeg har brugt her, har jeg været nødt til at valke to gange i maskinen ved 40 gr. for at opnå den fasthed, jeg ønsker. Desværre giver det også en "lodden" fornemmelse, som jeg ikke ere helt glad for. Næste skridt må være at strikke tættere eller forsøge at valke ved f.eks. 50gr.

Måske skal jeg lave et par strikkeprøver :-)

Vi bliver jo klogere hele tiden og jeg har lært, at når man stikker i uld og vasker det (for varmt) i vaskemaskinen, filter man ikke - man valker. Dette gælder selvfølgelig både mine tasker og mine hjemmesko. Det sørger jeg selvfølgelig for at kalde det fremover :-)

2 kommentarer:

  1. Hvornår filter man så?
    Valke er et fint gammelt udtryk, det vil jeg med største fornøjelse gå over til at bruge mere konsekvent.

    De er flotte, dine tasker, fine mønstre, du har gang i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen.
      Der var en der rettede mig, da jeg sagde, at jeg filter mine tasker. Jeg har derfor undersøgt det: man filter åbenbart, når man bruger karteflor (ubehandlet udl). Når man laver et stykke tekstil (væver eller strikker) og derefter behandler det, så kaldes det at valke.

      Lige præcis: et dejligt gammelt udtryk som jeg også har taget til mig med glæde.

      Og tak :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...