torsdag den 3. januar 2013

Program til strikkediagrammer #2

NU HAR JEG KNÆKKET KODEN!



For lang tid siden forsøgte jeg at udarbejde nogle strikkediagrammer i forbindelse med den vævestrikkede kjole, jeg har været i gang med. Jeg fandt også et program (det kan du læse lidt om her), men der var for mange mangler til jeg RIGTIGT fandt det anvendeligt. Det var svært at rette i, der var ikke mulighed for at gemme og arbejde videre senere og særligt tilgængeligt var det altså heller ikke.

Siden har de der diagrammen irriteret mig temmelig meget. Det har murret i mit baghoved, hvordan jeg skulle få mine notater, der er skriblet på papirlapper hist og pist, gjort mere anvendelige.

Her i julen slog det mig så en sen aften: det behøver jo slet ikke være så svært!!

Et strikkediagram er jo blot en samling firkanter med forskellige farver og symboler. Det kan man da lave i Excel eller et hvilket som helst andet regneark! Og er der noget, jeg er god til, så er det faktisk Excel.

Nu har jeg forsøgt mig og de første diagrammer er lagt op på siden "opskrifter på vævestrik", der igen er aktiveret. Billed af strikket og lidt skrift ligger på siden, mens selve diagrammerne er lagt ind som billeder; så kan man lettere printe ud. Vil du gerne have regnearket eller hele anvisningen i PDF er du som altid velkommen til at kontakte mig. Så smider jeg det på en mail.

Når mine lapper dukker frem af gemmerne vil der komme flere opskrifter til og jeg håber, at der er andre der kan få glæde af dem. Og finder du en fejl, håber jeg, du vil give mig et praj, så jeg kan få den rettet.


Jeg skal lige huske at sige, at det jo ikke er mig, der har "opfundet" opskrifterne! Jeg har udviklet et par af dem, men er sikker på at de fleste er gamle og nedlært gennem generationer. Jeg er i alt fald stødt på opskrifter, jeg tidligere har anvendt; de har blot nu et andet navn.

4 kommentarer:

  1. Hej, jeg vil,meget gerne lære hvordan du gør.

    jeg har sendt dig en mail.

    På forhånd mange tak.
    Hilsen Nette

    SvarSlet
  2. Hej Nete. Tusinde tak for din mail (som jeg ikke kan læse pt). Jeg er på skitur frem til onsdag og vender tilbage når jeg er hjemme i Danmark igen.

    Kh Henriette

    SvarSlet
  3. Hej.
    Jeg kunne godt tænke mig at modtage regnearket og anvisningen. Det vil være fantastisk at kunne designe sine vævestrikmønster selv. Jeg syntes tit at mønsterbeskrivelsen kan virke forvirrende. så hvis du kan sende det til mig vil jeg være meget taknemmelig.
    Min e mail l.m.himmelstrup@gmail.com

    De dejligste strikkehilsner
    Lone Himmelstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Dejligt at se at gamle indlæg stadig bliver læst! Det er snart lang tid siden, jeg sidst har strikket vævestrik, men de gamle diagrammer må jo stadig ligge der er sted. Jeg er desværre ikke hjemme de næste par dage, men sender dig en mail senest i løbet af påsken.
      Kærligst Henriette

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...