onsdag den 6. april 2011

Salt- og peberbøsser

Jeg har fundet nogle røde dimser på lageret i en pose. De er beregnet til at lukke huller i ventilationsrør, når man har boret hul til måleinstrumenter. De ligger i to størrelser og jeg var bare nødt til at have nogle stykker med hjem af hver.

De må da kunne bruges til noget andet - noget sjovere?? Har haft dem liggende i tasken nogle dage og derefter på skrivebordet noget tid. Nu ved jeg, hvad det er jeg skal med dem: salt- og peberbøsser!! De passer perfekt som hullukkere i bunden af salt- og peberbøsser.

Jeg tænker, de skal drejes op i ler. Lidt grove og uden den store dekoration - bortset fra den struktur, der opstår når man raku-brænder. De skal være lidt skæve; som kraftige elefantsnabler, der strækker sig mod himlen. Raku er ikke særlig velegnet til fødevarer. Det er skrøbeligt og kan afgive kraftig luft og smag af røg i starten. Det må jeg atbejde med. Måske skal der vandglas indvendigt?? Ved du om vandglas kan holde til salt og peber?? Og hvor meget vil det lukke hullerne??

Jeg kan god li' at arbejde i ler. Der står en drejeskive på værkstedet og i perioder bruger jeg den. I garagen står en raku-ovn og forglødning plejer jeg at klare i brændeovnen. Men det er selve drejeprosessen jeg er fanget af - produkterne betyder ikke så meget. Derfor står der en del skåle der er forglødet og dekoreret men endnu ikke glaseret og brændt. En forespørgelse på deltagelse i en raku-brænding har fået mig til at love, at jeg skal finde ovnen frem, så snart  vejret bliver varmere. Nu er vi nødt til at vente, til jeg kan have salt- og peberbøsser med i brændingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...